از آنها بخواهید افرادی را به شما معرفی کنند
یکی از هیجان انگیزترین چیزهای بازاریابی شبکه ای این است که شما الزاماً همه کسانی را نمی شناسید که اعضای خانواده و دوستانتان می شناسند. بنابراین ممکن است آنها کسانی را به شما معرفی کنند که وارد تجارتتان شوند و کلی در درآمدتان مؤثر باشند.» فرض کنید کار را به عمو علی معرفی کرده اید و او بعد از آنکه خوب به حرفهایتان گوش کرد، می گوید که به این کار علاقه ای ندارد.
شما دو گزینه بیشتر ندارید: از عمو علی تشکر کنید و موضوع را عوض کنید ، یا از عمو علی تشکر کنید و از او بخواهید افراد دیگری را به شما معرفی کند. از آنجایی که عمو علی واقعاً قصدش کمک کردن به شماست، پس به « دایره نفوذش » فکر می کند؛ یعنی دوستان، همسایگان و همکارانش و احتمالاً یکی ، دو اسم به شما تحویل می دهد.
ارجاع و معرفی افراد از سوی بازار گرم شما به نوعی فهرست افراد درجه یکتان را افزایش می دهد وقتی شما با دوست عمو علی تماس می گیرید، شما دو نفر با هم غریبة غریبه نیستید: « هر دوی شما عمو علی را می شناسید. همین آشنایی کافی است که به شما اجازه دهد محصولات/ خدمات و فرصت تجارتتان را به آن فرد هم معرفی کنید. هیچ بعید نیست که دوست عمو علی «بله» بگوید.
حالا فرض کنید بنا به هر دلیلی دوست عمو علی «نه» بگوید. در این صورت چه می کنید؟ خب معلوم است: تشکر کنید و از او بخواهید شما را به کس دیگری معرفی کنید .
هر دفعه که این کار را انجام می دهید، در حقیقت تلنگری به دایره نفوذ آن فرد زده اید. اگر در طول یک هفته 5 نفر به شما جواب منفی بدهند اما هر کدام یک فرد دیگر را به شما معرفی کند، در هفته بعد 5 نفر برای معرفی کردن دارید و تا حالا هم هیچ هزینه ای نکرده اید! همین طور ادامه بدهید. مطمئن باشید از همین افراد کسانی حاضر خواهند شد هم از شما محصول یا خدمات بخرند و هم در تجارتتان به شما ملحق شوند.
وقتی کسی به شما معرفی می شود، در اسرع وقت با او تماس بگیرید؛ به این دلیل که نظر شما با گذر زمان ممکن است تغییر کند اگر شما 15،10 یا 20 اسم داشته باشید و همه اش دست دست کنید که اول به چه کسی زنگ بزنید، سر درگم خواهید شد و اتفاق جالبی خواهد افتاد: همین طور که مشغول بر زدن اسامی هستید، برای زنگ نزدن به هر کدام دلیلی متفاوت می آورید. اگر عمو علی همین امروز کسی را به شما معرفی کرده، پس همین امروز با او تماس بگیرید و یا ملاقاتش کنید. هیجان و رضایت خاطر عمو علی برای درمیان گذاشتن نام دوستش با شما هیجان مشابهی نیز در شما ایجاد خواهد کرد. حالا هر چه زودتر با آن مشتری احتمالی تماس بگیرید و همین هیجان را به او انتقال دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. این شیوه را در سراسر کارتان به کار ببندید. به شما قول میدهم نتایجی به مراتب بهتر نصیبتان خواهد شد تا وقتی که نام مشتری های احتمالی را به این امید که بعداً با آنها تماس بگیرید روی هم تلنبار کنید.
« برای شروع کردن لازم نیست بزرگ باشید؛ اما برای رسیدن به بزرگی حتما باید شروع کنید.» هرچه زودتر شروع کنید، زودتر مشکلات را پشت سر می گذاریدو احتمال اینکه زودتر به بزرگی برسید بیشتر است!